Lederens værktøjskasse
Mange ledere dagligt står over for udfordringer, der kan skabe stress og pres for dem selv og deres medarbejdere. Med lederens værktøjskasse ønsker vi at lette ledernes hverdag og fremme sundhed samt balance mellem arbejde og privatliv. Værktøjskassen giver konkrete løsninger til hverdagssituationer, som f.eks. håndtering af sygemeldinger, forandringer på arbejdspladsen og forebyggelse af stress og mistrivsel. Som tilkøbsmulighed kan I bestille en workshop eller et foredrag, som faciliteres af førende specialister på området. Tag fat i jeres kontaktperson hos Danica og hør mere om, hvad de forskellige tilkøb indeholder.
Arbejdsliv

Ny på arbejde
Hjælp dine unge medarbejdere med at få den bedste start på arbejdslivet. De unge, der i disse år rammer arbejdsmarkedet, kaldes generation Z og udmærker sig ved at være den første generation, der er digitalt indfødte. Det er vores erfaring, at de virksomheder, der aktivt lægger en strategi for, hvordan de bedst muligt støtter deres nyansatte unge, står med en strategisk fordel for at tiltrække og motivere fremtidens talenter. Derfor har vi lavet denne plan og gode råd til, hvordan du leder dine unge medarbejdere.

Senkarriere
Kulturen på arbejdspladsen er afgørende for det gode arbejdsliv – det gælder også for dine seniormedarbejdere. Det er derfor vigtigt, at I på ledelsesgangen drøfter, hvordan medarbejdernes senkarriere kommer til at foregå. Vi har samlet en række gode råd og eksempler, der kan hjælpe dig som leder og dine seniormedarbejdere godt på vej.

Trivsel under forandringer
I en tid præget af turbulens og usikkerhed er lederens rolle afgørende for at sikre, at medarbejderne kommer godt igennem forandringer. Dette koncept er skabt med henblik på at styrke lederne i denne vigtige opgave.
Sundhed og trivsel

Aktive pauser
Mange døjer med fysiske gener, der kan skyldes stillesiddende arbejde. Vidste du, at få, simple ændringer kan være med til at mindske generne. Her finder du tips til, hvordan du og dine medarbejdere får bevæget jer mere i løbet af arbejdsdagen.

Mentale pauser
Vi vil gerne hjælpe virksomheder med at skabe de rigtige betingelser for at gøre deres medarbejdere mere fokuserede, i balance og fulde af overskud. Bare 10 minutters mental træning om dagen er nok.

HealthTech balance
Opnå mentalt overskud i en digital verden. For at hjælpe dig og dine medarbejdere med at få balance i skærmtiden, har vi i samarbejde med Københavns Universitet udviklet en række værktøjer, som du kan bruge i din virksomhed. At opnå balance i skærmtiden er en vigtig del af at få eller fastholde mentalt overskud hos dine medarbejdere og dermed forbedre trivslen og produktiviteten i din virksomhed.
Svære situationer

Sygenærvær
Som leder har du en særlig rolle, hvis en medarbejder pludselig viser tegn på mistrivsel. I folderen ‘Har du det godt’ har vi samlet en række forskellige værktøjer, der alle er lette at formidle og komme i gang med og er et godt udgangspunkt for at tale og arbejde med trivsel på arbejdspladsen.

Sygefravær
Som leder er du essentiel, hvis din medarbejder bliver sygemeldt i længere tid og der er meget, du som leder skal forholde dig til, hvis din medarbejder bliver sygemeldt. Her kan du se de typiske trin under en længere sygemelding. Du får gode råd og vejledning til, hvordan du bedst kan hjælpe dine medarbejdere med at navigere igennem en sygemelding.

Tilbage fra sygdom
Når din medarbejder melder sig klar til at komme tilbage til arbejdet efter længere tids sygemelding – helt eller delvist – er det en god idé, at I sammen lægger en plan for, hvordan det skal foregå. Du har som leder et stort ansvar for at hjælpe medarbejderen godt tilbage. Nogle medarbejdere skal have mere støtte og hjælp i en genopstartsfase end andre. Vi har samlet en guide til dig, der giver dig inspiration til, hvad du som leder kan gøre for at skabe den bedst mulige tilbagevenden til arbejdspladsen for din medarbejder.
Støtte i livsfaser

Familie i mistrivsel
Vi ønsker alle det bedste for vores børn, så de kan vokse op som glade og helstøbte mennesker. Undersøgelser viser dog desværre, at mange forældre bliver sygemeldt fordi deres børn mistrives. Din medarbejder kan få hjælp via sundhedspakken.

Overgangsalder
Bryd tabuet og skab et overgangsalder-venligt arbejdsmiljø, der anerkender og støtter medarbejdere i overgangsalderen. Det indebærer at tilbyde hjælp og støtte til at håndtere symptomer effektivt. Gør I det rigtigt, højner I jeres muligheder for at fastholde medarbejdere i overgangsalderen.

Lederens trivsel
Forudsætningen for at man som leder kan være noget for sine medarbejdere, er at man selv er i balance. Her kan du få inspiration og konkrete råd til, hvordan du som leder prioriterer din egen trivsel i en travl hverdag.
Materialer udkommer i løbet af 2025.
Rammer for arbejdet

Den fleksible arbejdsplads
Få gode råd til ledelse af medarbejdere som arbejder i et mere fleksibelt set-up end det traditionelle.

Distanceledelse
Mange ledere har de seneste år skullet asfaltere mens de kørte og befundet sig i ukendt farvand i forhold til at arbejde hjemme, på farten eller i en hybrid af det hele. Som leder har det været særligt krævende, fordi du har skullet lede på distancen, og det måske har føltes som om, dine medarbejdere var længere væk.

Medarbejdere med diagnoser
Er du leder for neurodivergente medarbejdere, så kan du her få en række råd til, hvordan du på bedst mulig vis kan skabe en god neurodivers arbejdsplads, hvor I høster frugten af de enkeltes kompetencer og evner.