Gå til hovedindhold
  • Privat
  • Erhverv
  • Selvstændige
Danica
  • Dit liv
  • Din pension
  • Dine forsikringer
  • Din sundhed
  • Find hjælp
  • English

Privat

  • Netpension
  • Underskriv dokumenter
  • Anmeld skade

Erhverv

  • Netpension Firma (eSafeID)
  • Digital signering
  • English
  • Privat
  • Erhverv
  • Selvstændige
Tryk enter for at se alle resultater

Samfundsansvar og bæredygtighed 2023

Sammen med vores kunder har vi startet og videreudviklet initiativer, der hjælper den enkelte til et sundere liv med økonomisk tryghed, samtidig med at vi sammen bidrager til en mere bæredygtig fremtid. Her fortæller vores chef for bæredygtighed og samfundsansvar, Dorte Eckhoff, om nogle af de resultater, vi nåede i 2023.

8fcdc8dc-b79e-448e-b8d3-4b9b278e0baa

 

55.400.000.000 kroner i grøn omstilling

Vi endte med at slå vores mål om at have investeret 50 milliarder kroner i den grønne omstilling i 2023. Hele 55,4 milliarder landede vi på, og nu er kursen sat mod minimum 100 milliarder kroner i 2030.

I 2023 investerede vi blandt andet mere end 340 millioner kroner i den tyske havvindmøllepark Borkum Riffgrund 3. Det bliver en af Tysklands største vindmølleparker, der vil kunne producere strøm til cirka 900.000 husstande.

Hvordan nåede vi 2023-målsætningen, og hvordan vil vi fortsætte med at investere til gavn for klimaet og kundernes pensionsopsparinger? Det giver vores investeringsdirektør sine perspektiver på.

Læs interviewet

Bliv klogere på vores investeringer i grøn omstilling

 

Hvordan påvirker vores investeringer potentielt biodiversiteten og er afhængig af den? Det kortlagde vi i 2023, hvilket er et vigtigt skridt henimod, at vi kan være med til at tage bedre vare på naturen og fremtidssikre kundernes pensionsinvesteringer.

Læs mere

Plastikforurening skader biodiversiteten og klimaet. På generalforsamlingerne hos store amerikanske fastfoodkæder og Amazon støttede vi derfor forslag, der skal få virksomhederne til at minimere brugen af særligt engangsplastik.

Læs mere

Som led i at få CO2-neutrale investeringer senest i 2050 er vi i gang med at reducere CO2-belastningen inden for fem sektorer.

Vi ser positive fremskridt, men omstillingen er også udfordret i visse sektorer.

Læs mere

 


 

Fokus på hele familiens sundhed

Folkesundheden er i den grad under lup. Det gælder både politisk, på arbejdspladsen og hos de danske familier. Vi har et stort ansvar for at hjælpe vores kunder til et bedre helbred, og det hænger nært sammen med deres arbejdsglæde og virksomhedernes mulighed for at have motiverede og velfungerende medarbejdere.

I 2023 satte vi særligt fokus på at hjælpe familier med unge, der oplever mistrivsel, samtidig med at vi fortsat udviklede og udvidede sundhedsløsningerne til kunderne, så de oplever at få både tidligere, hurtigere og en bredere palette af behandlinger.

 

93.200 kunder har brugt vores sundhedsløsninger 

2.058 har fået intensiverede forebyggelsesforløb

1.843 kunder er hjulpet tilbage i arbejde

53 % flere har brugt online sundhedseksperter ift. 2022

Danica Sundhedspakke har fået vokseværk

 


 

Siden det i 2021 blev muligt for vores kunder at bruge Danica Sundhedspakke til at tale med en online sundhedsekspert, har vi kunnet yde professionel sundhedsrådgivning hurtigt og nemt til mere end 93.000 kunder.

I den periode har vi blandt andet set et stigende antal henvendelser for hvert år, der drejer sig om værktøjer til forældre, der har børn i mistrivsel, som er ét af to områder, hvor vi kunne hjælpe flere.

Det andet indsatsområde er ét, som vi både har fået ønske om fra den enkelte kunde, men også fra ledere i virksomheder, der manglede redskaber til at kunne hjælpe deres unge medarbejdere godt i gang på arbejdsmarkedet.

 

To nye online services: Familierådgiver og coach

 


Mød familierådgiveren

Er du bekymret for dit barns trivsel, og har du brug for sparring? Med vores online familierådgiver kan du og din familie få hjælp og konkrete redskaber til at håndtere jeres bekymringer af en ekspert med speciale i familieproblematikker.

Læs om familierådgiveren

Mød coachen

Har du brug for hjælp til at lave en forandring i dit liv? Online coachen kan hjælpe dig med alt fra karrieresparring til vane- eller livsstilsændringer. Du kan også få råd og vejledning, hvis du er ny på arbejdsmarkedet og er usikker på, hvordan du håndterer den nye situation.

Læs om coachen

Forebyggelse på den politiske agenda

I 2023 oprettede vi forebyggelsesalliancen med omtrent 30 andre organisationer. Alliancen har til formål at styrke danskernes sundhed gennem tidlige og forebyggende indsatser.


Læs om forebyggelsesalliancen

Hurtigere vej til behandling – og meget tilfredse kunder


 

Vi har i løbet af 2023 gjort en stor indsats for at lette processen, når en kunde kontakter os og har brug for behandling. De konkrete initiativer byder blandt på en lettere digital kunderejse, uddannelse af vores sundhedspersonale og lettet processen i sagsbehandlingen, så der nu er kortere vej til behandling.

Og initiativerne har båret frugt. Processen er langt hurtigere nu, og det har betydet, at vores kunder er langt mere tilfredse. En undersøgelse foretaget i januar 2023 viste, at 63 procent af vores kunder fik svar på deres skadeanmeldelse i løbet af 24 timer, og vi registrerede dengang en kundetilfredshed på 50.

I dag får 97 procent en afklaring i løbet af 24 timer, og kundetilfredsheden er på 73.

 


 

Tryghed både økonomisk og mentalt

At sikre, at vores kunder har tryghed i, at de har den rigtige pensionsordning, er en af vores allervigtigste opgaver. Det gælder både, hvis der en dag skulle ske en selv eller et familiemedlem noget, men også så man føler sig økonomisk klar og korrekt rådgivet til et godt og sundt liv, når kunden engang forlader og har forladt arbejdsmarkedet.

2023 var samlet set et godt år på de finansielle markeder, særligt taget i betragtning at vi oplevede et svært 2022, der var kendetegnet ved starten på krigen i Ukraine, høj inflation og udsving på de finansielle markeder.

 

I 2023 rådgav vi cirka 72.500 kunder personligt via et online PensionsTjek eller PensionsStart.

Læs om vores proaktive rådgivning

En større andel end tidligere sparer op på en måde, der flugter med vores anbefalinger. På den måde er flere blevet bedre rustet til pensionslivet.

Læs om udviklingen

Mange af vores kunder valgte at indbetale ekstra til deres pensionsopsparing i 2023.

Læs, hvorfor det er en god idé at spare ekstra op

Samarbejde med Danske Bank om at give økonomisk tryghed

 

65764d70-aceb-4f5e-8e8d-c447e45a3662#1

 

At have en stabil økonomi, som man oplever at have kontrol over, kan bidrage til en følelse af økonomisk tryghed.

Da vi registrerede flere henvendelser fra kunder, der oplevede stress- og angst-lignende symptomer på grund af manglende økonomisk overskud, gik vi i 2023 sammen med Danske Bank og udarbejdede nogle råd og værktøjer, der kunne hjælpe vores kunder.

Læs mere om økonomisk tryghed

Tal fra økonomerne:
Mange flere mænd end tidligere tager barsel

Der kom i december 2023 nye tal på, hvordan den øremærkede barsel havde ændret danskernes barsel – hvor særligt mændene havde taget de nye regler til sig.

Det fortæller vores seniorøkonom, Britt Dinesen Christiansen, om her.

Læs artiklen

Du kan læse mere om vores arbejde med at gøre en forskel, og hvordan vi understøtter tre af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling her.

 

Læs mere

Meget kan ændre sig på et år. Passer din pension til dit liv?

Tag et PensionsTjek
Danica
For kunder
  • Priser og vilkår
  • Dine personoplysninger
  • Jeg vil klage til den klageansvarlige
  • Indsend blanketter
  • Whistleblowing
Om Danica
  • Kort om os
  • Søg job hos Danica
  • Ledelse og bestyrelse
  • Presse
  • Bæredygtighed
Regnskaber
  • Årsrapporter
  • Finanstilsynets redegørelse
  • Finansiel kalender
Se også
  • Danske Bank-koncernen
  • Danica Ejendomme
  • Forsikringsformidlere
  • Forsikringssvindel
Følg med på
  • Hent Mobilpension appen
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Trustpilot
 

Danica Pension, Livsforsikringsaktieselskab, Bernstorffsgade 40, 1577 København V. Tlf. 70 11 25 25, fax 45 14 96 16, CVR-nr. 24 25 61 46.
Danica forbeholder sig alle rettigheder. Danica er under tilsyn af Finanstilsynet. Læs om, hvordan Danica behandler personoplysninger og information om optagelse af telefonsamtaler samt vores behandling af cookies og vilkår for brug.

Du kan skrive til Danica via en sikker forbindelse:

  • Hvis du skal indsende dokumenter eller har spørgsmål - Klik her
  • Du kan også kontakte vores databeskyttelsesrådgiver med spørgsmål eller klager over persondataretlige forhold. Kontaktoplysningerne finder du her.

Log på vores selvbetjeningsløsninger

Log på
  • Danica
    70 11 25 25
    Telefonsamtaler kan blive optaget og gemt til brug for dokumentation og sikkerhed.
    • Vores linjer er åbne fra
      mandag til fredag 8.30 - 16.00
    Har du brug for behandling?
    Brug din sundhedssikring

    Har du spørgsmål, eller skal du indsende oplysninger?
    Skriv til os
  • Book møde
  • Anmeld skade


    I Danica tager vi hånd om dig, når du har brug for støtte. Har du brug for behandling, eller er du blevet syg, skal du anmelde her.

    Anmeld skade
Danica

Danicas brug af cookies og behandling af personoplysninger

Vi bruger data fra egne cookies og tredjeparts cookies. Vi bruger dem i kombination med dertil tilknyttede personoplysninger for at huske dine indstillinger, forbedre vores services, til at følge din brug af hjemmesiden og lave trafikmålinger samt vise de mest relevante budskaber til dig (inklusiv profilering). Nedenfor kan du vælge at sige ok til alle cookies eller selv vælge, hvilke af vores valgfrie cookies du vil acceptere. Dit samtykke dækker både over brug af cookies og den dertil tilknyttede behandling af personoplysninger. Du kan læse mere om brugen af cookies og om vores behandling af personoplysninger. I bunden af hjemmesiden kan du læse mere om, hvordan du tilbagekalder dit samtykke ved at klikke på linket om behandling af cookies.
Indholdet hentes
Vis
Skjul
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.